Rabu, 16 November 2016

AKTIVITI-AKTIVITI MENARIK DI KEDAH

SPORT-TOURISM


1) Paragliding


Gunung Jerai yang disajikan panorama indah telah menarik minat ahli sukan luncur udara. Kira-kira 1200 kaki dari aras laut adalah ketinggian bagi tapak 'Tack Off' para sukan luncur udara. 'Take Off' Gunung Jerai adalah yang terbaik di Semenanjung Malaysia.

2) Jungle Tracking Tangga Kenari -1000 Tahun


Letaknya di Peranginan Titi Hayun dan jaraknya 3.4 km dari Pekan Yan. Tercatat dalam lipatan sejarah pada 28 April 1997 kerja-kerja merintis dan membersih laluan dimulakan. Ini adalah atas ilham YBhg Tan Seri Dato' Seri Sanusi bin Junid sebagai Menteri Besar ketika itu berkonsep Mental, Jasad dan Roh (MENJARO). Sebanyak 1334 anak tangga dibina bermula dari Titi Hayun hingga ke The Regency Jerai Hill Resort (Kedah Resort ketika itu) melalui denai hutan kompartmen 20 dan 21 Hutan simpan Gunung Jerai sejauh 5 km. Pendakian mengambil masa 3 hingga 4 jam.

3) Yan Fishing Safari


Daerah Yan mempunyai gugusan pulau iaitu Pulau Songsong, Pulau Telor, Pulau Bidan, Pulau Bunting dan TUAS untuk "Kaki Pancing" Mereka terdiri dari luar negeri Kedah boleh menginap/ menyewa Chalet/Homestays di sekitar dan pergerakan ke Tuas boleh melalui pintu Kuala Sungai Udang atau Dulang Kechil dengan kadar harga berpatutan. 

EDUCATION-TOURISM



Pelancongan yang berteraskan "Edu-Tourism" melibatkan pihak-pihak perseorangan dan swasta. Pada masa kini Daerah Yan mempunyai beberapa buah kem / Nature Park seperti Kem Kenari Nature Park di Kg. Acheh, Kem Palas, Alang Kenari Chalet, Puteri Ayu Chalet, KAMC Managemant Centre, Neo Era dan D'Yan Chalet di Jalan Titi Hayun yang menawarkan aktiviti-aktiviti seperti: Perkhemahan Bina Semangat, Kem Kecemerlangan Pendidikan Pelajar dan Aktiviti Lasak seperti River Cross, Survival dan Fliying Fox.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan