Rabu, 16 November 2016

MAKANAN SEDAP DIKEDAH

1) MEE UDANG


Ni Mee Udang dijual di Pantai Merdeka. Sepinggan RM 8

2) CHAR KO TEOW


Char Ko Teow dijual di Bakar Arang Sg,Petani (dekat kilang Sachin dan Gmart). Harga sgt murah, biasa punya baru rm2.50, special atau extra rm3.00 n special extra baru rm3.50. Mmg tak jumpa la harga mcm ni kat tempat lain.

3) PASEMBOR YAN


Pasembor Yan yang kesedapannya memang tak dapat ditandingi oleh mana-mana pasembor pun di dunia ini. Hanya boleh didapati di market Yan dan Guar Cempedak saja. Special pasembor ni sebab kuah dia sedap, bahan-bahan dalam pasembor ada perut lembu, limpa, hati dan pelbagainya. Ada isi ikan jugak. Sebungkus RM 5.

4) LAKSA TELUK KECHAI


Laksa nie rasanya tak macam laksa2 yang biasa kite makan....kalau laksa Kedah biasanya mereka makan akan letak kicap atau pes otak udang...tapi laksa nie dia istimewa sikit sebab ianya dimakan bersama sambal kelapa dan laksanya dibuat sendiri.

5) KUIH BUNGA PUDAK


Kuih bunga pudak adalah sejenis kuih asli di negeri Kedah,terutama di  bahagian utara Kedah seperti Alor Star,Jitra dan kawasan-kawasan  berdekatan dengannya. Orang Kedah yang tinggal di bahagian selatan dan  timur mungkin tak pandai nak buat kuih ni...kuih ni kita boleh dapati  dijual di kedai-kedai kuih tradisi terutama kat Pekan Rabu,Alor Star.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan